اخبار جامعه

قرار گرفتن در معرض این مواد بلوغ دختران را به تاخیر می‌اندازد

بیماری کلیوی |دانشگاه |دختران

«سوزان پینی»، نویسنده مسئول در کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی، گفت: «بلوغ تأخیری می‌تواند منجر به پیامدهای منفی درازمدت سلامت برای دختران شود، مانند احتمال بیشتر ابتلاء به سرطان سینه، بیماری کلیوی و بیماری تیروئید.»

محققان داده‌های بیش از ۸۰۰ دختر را که ۶ تا ۸ سال سن داشتند، بررسی کردند.

دختران هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار معاینه شدند تا ببینند چه زمانی اولین علائم بلوغ در آنها آشکار می‌شود. حدود ۸۵ درصد از دختران دارای سطوح قابل اندازه گیری PFAS بودند.

پینی گفت: «این مطالعه نشان داد در دخترانی که در معرض PFAS قرار دارند، بلوغ به طور متوسط ۵ یا ۶ ماه به تعویق می‌افتد، اما برخی از دختران با تأخیر بسیار بیشتری مواجه می‌شوند و در برخی دیگر اصلاً تأخیری اتفاق نیفتاد. ما نگران دخترانی هستیم که بلوغ شأن بیشتر به تأخیر می‌افتد.»

پینی گفت: «شواهد خطرناک بودن PFAS به دهه ۱۹۸۰ بازمی گردد، زمانی که شیمیدانان در حال انجام مطالعات، متوجه شدند که PFAS ساختار شیمیایی مشابهی با سایر مواد شیمیایی خطرناک دارد و این مورد را گزارش دادند. مدت زمان زیادی طول کشید تا بتوانیم آن را به عنوان یک سم انسانی تشخیص دهیم. در همین حال، همه این سموم وارد محیط ما شدند و مدت زیادی طول می‌کشد تا آنها خارج شوند.»

بیشتر بخوانید:

راهکارهای طب ایرانی برای حفظ سلامت قلب

عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی

۴۷۲۳۶

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.