اخبار جامعه

از ارائه ۴۵ ایده فناورانه در رویداد عصر امید تا سازماندهی ۸۰ هسته پژوهشی

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در سال جدید -که سال گذشته را با دستاوردهای مهم در حوزه‌های مختلف پشت سر گذاشته – امتداد مسیر دانشگاهی پویا و کارآفرین مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه است.

خبرنگار آنا در مشهد در گفت‌وگو با محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد، مهم‌ترین دستاورد‌های سال گذشته و چشم‌انداز سال جدید این دانشگاه را جویا شده است که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد را به‌طور خلاصه معرفی کنید.

مرادی: دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با ۱۱ واحد و ۶ مرکز دانشگاهی، بیش از ۶۵ هزار دانشجوی غیرپزشکی، ۳ هزار دانشجوی پزشکی و ۳ هزار دانشجوی غیرایرانی را در استان به خود اختصاص داده و اکنون ۳۴ درصد دانشجویان دانشگاه‌های استان در واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. سالی که گذشت حدود ۳۲ هزار دانشجوی جدید در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه آزاد ثبت‌ نام کردند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۱۸ درصد رشد جذب دانشجو داشتیم.

دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در استان با ۲ بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی، بیش از ۳۵۵ آزمایشگاه، ۱۴۳ کارگاه تخصصی، هشت مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، ۶ مرکز رشد و سرای نوآوری، یک آزمایشگاه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ و دو آزمایشگاه کشت بافت و متالورژی (در مرحله راه‌اندازی) به‌عنوان قطب آموزش عالی شرق کشور شناخته می‌شود. این دانشگاه در استان دارای ۷۵ مدرسه سما با بیش از ۱۲ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

از ارائه ۴۵ ایده فناورانه در رویداد عصر امید تا سازماندهی ۸۰ هسته پژوهشی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهـد نیز پس از ۴۰ سال تلاش علمی، آموزشی و پژوهشی، اکنون دارای ۹ دانشکده و یک مجتمع آموزشی بین‌المللی بوده و ۳۴ هزار دانشجو در بیش از ۴۰۰ رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عمومی و تخصصی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ هزار دانشجوی جدید در این دانشگاه ثبت‌نام کردند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۲۳ درصد رشد جذب دانشجو داشتیم.

آنا: برای اجرایی کردن سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، چه اقداماتی در یک سال گذشته در خراسان رضوی انجام شده است؟

مرادی: سند تحول و تعالی دانشگاه سندی پنج ساله بوده که مشخص‌کننده نقشه راه واحد‌ها و مراکز دانشگاه است. محور‌های راهبردی سند دانشگاه سرآمد و پاسخگو، دانشگاه کارآمد و پایدار و دانشگاه پرورشگر و توسعه‌دهنده فضای انقلابی بوده که در قالب ۱۰ بسته کاری و بر اساس اسناد بالادستی کشور تعریف شده و از سال گذشته دبیرخانه سند تحول و تعالی استان تشکیل و بر اساس نظام‌نامه سند تحول و تعالی، استادان مشاور ناحیه‌های آمایشی استان و رؤسای بسته‌های کاری ده‌گانه منصوب شدند.

دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در زمینه اجرای سند تحول و تعالی بین استان‌های کشور، تاکنون رتبه برتر را کسب کرده است.

از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در راستای سند تحول و تعالی می‌توان تعیین پروژه‌ها بر اساس کاربرگ یک و دو نظام‌نامه، تعریف پروژه تهیه سامانه املاک و اراضی و دارایی‌های فیزیکی در استان، شناسایی املاک، مستغلات و ارزش مالی آنها، فعال‌سازی واحد‌ها برای ایجاد مجمع خیرین و شناسایی خیرین منطقه، جابجایی رشته‌ها بر اساس مأموریت‌گرایی واحدها، فعال‌سازی واحد‌ها برای ایجاد دانشکده‌های موضوعی در حوزه‌های علوم انسانی، هنر و حوزه فناوری را ذکر کرد.

آنا: وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۱ در کشور چگونه بود؟

مرادی: با همکاری مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم‌نامه ارزیابی عملکرد ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در آذر ۱۴۰۰ منعقد شده که دارای ۱۸۷ سنجه در مجموع حوزه‌های مختلف دانشگاه بود. ۱۰ جلسه کاری برای ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در شورا‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد که نتایج حاصل شده نشان می‌دهد در حوزه آموزشی و حوزه توسعه و مدیریت منابع رتبه‌های برتر کشور را کسب کردیم.

بر اساس گزارش اعلام‌ شده از سوی مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، ارزیابی عملکرد نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در مقایسه با دوره ارزیابی قبلی در عمل به تعهدات خود ۲۹.۱۱ درصد پیشرفت داشته و برنامه محور شده است.

آنا: دستاورد‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ چه بود؟

مرادی: با توجه به اینکه حوزه فرهنگی دغدغه مهم دانشگاه محسوب می‌شود در این حوزه دستاورد‌های خوبی در سال ۱۴۰۱ حاصل شد.

راه‌اندازی نخستین دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی (دبیرستان سعادت) در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با حضور دکتر طهرانچی، میزبانی هشتمین اجلاس سراسری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با محور جهاد تبیین و نشست سراسری مدیران گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، میزبانی آیین افتتاحیه دومین جشنواره سراسری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی شعر مولود کعبه و تدوین و ارائه ده طرح در حوزه پژوهش‌های فرهنگی بر اساس سند تحول و تعالی و بیانیه تعلیم و تربیت دانشگاه، شبکه‌سازی دانشجویان فعال در فضای مجازی ازجمله اقدامات مهم فرهنگی این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ بود. 

از ارائه ۴۵ ایده فناورانه در رویداد عصر امید تا سازماندهی ۸۰ هسته پژوهشی

برگزاری بیش از ۱۰۰ رویداد و ۲۰۰ تیم کرسی آزاداندیشی در قالب تیم‌های چهارنفره در رقابت‌های کرسی‌های آزاداندیشی، برگزاری مراسم روز دانشجو با حضور دکتر طهرانچی در مشهد، شبکه‌سازی مشاوران فرهنگی و استادان جهاد فرهنگی در دانشگاه و ورود جدی به بحث اردو‌های تشکیلاتی زیارتی کارکنان به‌صورت اردو‌های خارج از استان و برای نخستین بار اردوی خارج از کشور (عتبات عالیات)، اعزام ۴۷۵ دانشجو به اردوی راهیان نور و پیشرفت مداوای بیماران، ساخت منزل و توزیع ۴ هزار پرس غذای گرم در حاشیه شهر مشهد و روستا‌های محروم خراسان رضوی توسط جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از دیگر اقدامات مهم فرهنگی این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ است.

کسب رتبه نخست کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در هفتمین جشنواره ملی مالک اشتر، کسب رتبه‌های برتر در جشنواره ملی دانشجویی قلم، رویداد ملی مشق امید، جشنواره ملی رشد، مسابقات کشوری قرآن و عترت در دو سطح حفظ و ترتیل و کسب رتبه کشوری در حوزه ورزش همگانی و مسابقات قهرمانی نیز ازجمله دستاورد‌ها و موفقیت‌ها در حوزه فرهنگی است.

آنا: آیا در حوزه توسعه و مدیریت منابع نیز دستاورد‌هایی داشتید؟

مرادی: بله در این حوزه نیز اقدامات خوبی در سال گذشته انجام شد. پرداخت بخش اعظمی از مزایای پایان خدمت به همکارانی که تا پایان بهمن ۱۴۰۱ بازنشسته شدند، پرداخت حدود ۲۰ میلیارد تومان وام به همکاران (اعم از کارکنان و اعضای هیئت علمی) در قالب تسهیلات صندوق پس‌انداز، خرید و تعمیر مسکن در سال ۱۴۰۱، پرداخت حدود ۱۰ میلیارد تومان حق‌التدریس استادان مدعو، تبدیل وضعیت ۵۰ نفر از کارکنان قراردادی به رسمی آزمایشی با تأیید اداره کل امور اداری سازمان مرکزی و تعیین تکلیف و تغییر وضعیت کارکنان ساعتی و بدون مجوز به شرکتی، تغییر و اصلاح ساختار پرداخت فوقالعاده کارایی کارکنان ازجمله اقدامات ارزشمند این دانشگاه در حوزه توسعه و مدیریت منابع در سال ۱۴۰۱ بود.

پرداخت تسهیلات بانک رسالت به بیش از ۲۵۰ نفر از همکاران، ثبت‌ نام یک هزار و ۴۰۰ نفر از همکاران فعال و بازنشسته در اراضی مسکن کارکنان در گلبهار، تعمیرات و نوسازی در حوزه تأسیسات مکانیکی و برقی در همه ساختمان‌های دانشگاه به میزان حدود ۱۰ میلیارد تومان ازجمله استخر و موتورخانه‌های دانشکده‌ها، آماده‌سازی و بهره‌برداری از بیش از ۷۰ کلاس درسی جدید، آماده‌سازی فضا‌های مورد نیاز در پروژه‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی ازجمله مشهد ذوب، اراضی کشاورزی گلبهار، راه‌اندازی مکان‌های جدید کارگاه‌های ماشین‌ابزار و جوشکاری، پیگیری فروش اموال مازاد و تبدیل به احسن دارایی‌ها در استان از دیگر اقدامات در حوزه توسعه و مدیریت منابع این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ است.

تشکیل ستاد اسکان نوروزی، آماده‌سازی اماکن اسکان ازجمله فعالیت‌های رفاهی برای همکاران در سال گذشته بوده که توسط حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد مشهد صورت گرفته و میزبانی بسیار مطلوب بیست و سومین شورای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در مشهد نیز اقدامات قابل توجه این دانشگاه در حوزه توسعه و مدیریت منابع بوده است.

آنا: لطفاً دستاورد‌های حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی را نیز بیان کنید.

مرادی: در حوزه علوم پزشکی می‌توان تفکیک گروه‌های پرستاری و مامایی از گروه پزشکی در قالب یک دانشکده مستقل، برنامه‌ریزی برای اخذ مجوز و جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی پرستاری و مامایی، عقد تفاهم‌نامه همکاری با بیمارستان‌های ۱۷ شهریور، فارابی، کامیاب، آریا، ۲۲ بهمن و ابنسینا در قالب مکان‌های آموزشی برای برگزاری دوره‌های کارآموزی دانشجویان را نام برد.

بیمارستان آریا در دانشگاه آزاد مشهد نیز با کسب رتبه یک ارزشیابی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اجرای برنامه‌های عملیاتی مانند پروژه احداث اکسیژنساز، پروژه احداث بخش نوزادان و LDR و بازسازی زایشگاه، پروژه راه‌اندازی تخت دیالیز در بخش CCU و پروژه به‌روزرسانی واحد CSR و نصب دستگاه پلاسما اقدامات ارزشمندی را در حوزه درمانی انجام داده و بیمارستان ۲۲ بهمن هم موفق به کسب درجه یک ارزشیابی در اعتباربخشی بیمارستان‌ها و اجرای برنامه‌های آموزشی با فرآیند آموزشی در سال ۱۴۰۱ شد.

از ارائه ۴۵ ایده فناورانه در رویداد عصر امید تا سازماندهی ۸۰ هسته پژوهشی

آنا: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در حوزه توانمندسازی و آموزش‌های کوتاه‌مدت اقدامات مؤثری در سال ۱۴۰۱ انجام داد. لطفاً در این باره توضیح دهید.

مرادی: پیرو دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جلسه‌ای که در شهریور ۱۴۰۱ با موضوع «پیاده‌سازی سامانه مشکات» و نحوه مدیریت متمرکز دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی و توانمندسازی و شفاف‌سازی درآمد‌های غیرشهریه‌ای حاصل از این دوره‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد از آبان ماه ۱۴۰۱ فاز اول و استقرار سامانه مشکات در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی که قابلیت برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، مهارتی، مسابقات، همایش‌ها، کنفرانس‌ها، انواع آزمون‌ها و مشاوره‌های آنلاین و قابلیت مدیریت مالی این دوره‌ها، اجرایی شده و از انتهای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ سامانه مشکات برای همه واحد‌های دانشگاه آزاد کشور در دسترس قرار گرفت.

آنا: مهم‌ترین اقدامات و دستاورد‌های حوزه پژوهشی در سال ۱۴۰۱ چه بوده است؟

مرادی: ازجمله اقدامات و دستاورد‌های مهم پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در سال گذشته می‌توان حضور پژوهشگران برتر با مجموع ۴۵ ایده فناورانه در رویداد ملی عصر امید، انتشار بیش از۴۲۰ مقاله بین‌المللی توسط استادان واحد مشهد، ارتقای سطح ارزیابی مرکز تحقیقات بیولوژی واحد مشهد به سطح یک کشوری و راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی هوشمند سازی به‌صورت مشترک با شرکت برق، اخذ مجوز و راه‌اندازی مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی، کسب رتبه یک باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سطح کشور، تعریف بیش از دو هزار زمینه پژوهشی در قالب دو برنامه حاشیه‌نشینی و صنایع گوگردی طرح پایش، برگزیده شدن آزمایشگاه اکرودیته رازی در هشتمین جشنواره فرهیختگان به‌عنوان آزمایشگاه برتر کشور، امضای تفاهم‌نامه همکاری با اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و معادن سیرجان، سنگان خواف، شهرداری و پالایشگاه خانگیران، ایران‌خودرو و عقد قرارداد‌های برون دانشگاهی در حوزه‌های مهندسی و علوم پایه را ذکر کرد.

سازمان‌دهی ۸۰ هسته پژوهشی در قالب رویداد گام دوم دانشگاه و نیز دریافت ۷۵۰ ایده در چند استارت‌آپ ویکند و ایده آرا در قالب رویداد گام دوم دانشگاه، معرفی ۸۰ ایده منتخب از مشهد به مرحله استانی و کشوری، انتخاب تعدادی از پژوهشگران برجسته واحد مشهد در لیست دانشمندان دو درصد پر استناد، درج نام تعدادی اعضای هیئت علمی در لیست سرآمدان علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کسب رتبه دوم در رتبه‌بندی وبومتریک بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور برای دومین سال متوالی گوش‌های از فعالیت‌های ارزشمند حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه در سال ۱۴۰۱ بود.

راه‌اندازی یک مرکز رشد جدید با زیربنای ۲ هزار مترمربع در بزرگراه میثاق، راه‌اندازی سرای سنگ و شیشه و سرامیک با مشارکت گروه صنعتی چینی مقصود، کسب رتبه اول پژوهش و فناوری بین واحد‌های دانشگاهی آزاد اسلامی در سال گذشته، حضور فعال در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری استان در هفته پژوهش، ارائه آخرین دستاورد‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و کشوری در تهران، کسب عنوان غرفه برتر در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱، آغاز اقدامات اجرایی راه‌اندازی اولین کارخانه نوآوری صنعتی دانشگاهی کشور در مجموعه مشهد ذوب، تأیید میزبانی دوره پسادکتری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد توسط بنیاد نخبگان کشور، انعقاد قرارداد‌های بهره‌برداری از اراضی کشاورزی دانشگاه به میزان ۴۵۰ میلیارد ریال در پروژه‌های باغ آلو، کلاته ملاکاظم و پروژه دانش‌بنیان کاشت نهال و اجرای پروژه ملی دانش‌بنیان بیوپلاستیک توسط مرکز تحقیقاتی بیولوژی کاربردی نیز از دستاورد‌های دیگر حوزه پژوهش در سال ۱۴۰۱ بود.

آنا: در حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی چه دستاورد‌هایی داشتید؟

مرادی: آمایش رشته‌های تحصیلی در همه مقاطع تحصیلی بر اساس سند آمایش، اجرای بخشنامه الف و ب اعضای هیئت علمی، آغاز پایش استادان مدعو در سطح استان، اجرای طرح توانمندسازی اساتید هیئت علمی و حقالتدریس، ایجاد ۲۵ رشته جدید تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) برای سال تحصیلی ۱۴۰۲، اجرای بخشنامه رکورد علمی اعضای هیئت علمی، آمایش رشته‌های تحصیلی مقاطع مختلف بین استان‌های شرق کشور بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه و سند آمایش، برگزاری کارگاه‌های آموزشی یادگیری عمیق ویژه استادان استان در راستای ارتقای سطح دانشی استادان در رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌ها و دستاورد‌های دانشگاه در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی در سال ۱۴۰۱ بوده است.

پیگیری راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی در واحد‌های استان مبتنی بر سند آمایش، تلاش در راستای رفع ایرادات و اشکالاتی که درباره دانشجویان غیرایرانی وجود داشته و بر اساس تفاهم صورت گرفته ایجاد رشته‌های علوم و فناوری چاپ و ارتقای آن تا مقطع دکتری، راه‌اندازی طرح پویش و اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان در واحد‌های صنعتی و به دنبال آن تفاهم‌نامه‌های همکاری با واحد‌های صنعتی و تولیدی استان، ایجاد هشت دانشکده مهارت و کارآفرینی در استان، ایجاد بیش از ۵۰ رشته مهارتی و جذاب برای جوانان دانشجو، افزودن حدود ۶۰ رشته جدید در مقاطع کاردانی و کارشناسی از دیگر فعالیت‌ها و دستاورد‌های دانشگاه در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی در سال ۱۴۰۱ بود.

در حوزه بین‌الملل نیز تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و «دانشگاه غالب» هرات (افغانستان)، امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد علمی اکو و دانشگاه آزاد اسلامی در پاکستان، امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با دانشگاه هریوای هرات، تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با دانشگاه‌های تراز اول پاکستان بودند که می‌توان از دیگر دستاورد‌های این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ نام برد.

از ارائه ۴۵ ایده فناورانه در رویداد عصر امید تا سازماندهی ۸۰ هسته پژوهشی

آنا: درباره سامانه مدبر نیز در صورت امکان توضیح دهید.

مرادی: سامانه مدبّر یا سامانه مدیریت دانشجویان بین‌الملل رضوی، یکی دیگر از سامانه‌هایی است که حوزه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به سفارش حوزه بین‌الملل دانشگاه طراحی کرد. این واحد دانشگاهی پذیرای بیش از ۳ هزار دانشجوی غیر ایرانی است و بیشتر این دانشجویان از کشور‌های عراق و افغانستان هستند.

با توجه به لزوم ارائه خدمات غیرحضوری به این دانشجویان با هدف افزایش رضایتمندی، شفافیت و سهولت در پیگیری فرآیندها، سامانه مدیریت دانشجویان بین‌الملل رضوی (مدبّر) به سفارش اداره کل بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی برای ارائه خدمات یکپارچه دانشجویی توسط اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات واحد مشهد راه‌اندازی شد که با راه‌اندازی این سامانه درخواست‌های مهم دانشجویان غیرایرانی شامل ویزا، مدرک فارغ‌التحصیلی، تمدید ویزا، صدور اقامت، خروج و مراجعت به صورت یکپارچه و غیر حضوری دریافت و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

این سامانه دارای بخش مجزا برای بررسی، تأیید یا رد درخواست‌های دانشجویان توسط کارشناسان اداره کل بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بوده که می‌تواند نسبت به پاسخگویی سریع به دانشجویان مؤثر واقع شود. امکان استخراج گزارشات مختلف برای سازمان مرکزی دانشگاه، وزارت امور خارجه و … از ویژگی‌های دیگر این سامانه است.

آنا: سایر واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ چه دستاورد‌های مهمی داشته‌اند؟

مرادی: دستاورد‌های سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در بخش طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان شامل فعال‌سازی مجتمع آبی برای استفاده عموم مردم، تولید محصولات دانش‌بنیان از قبیل انواع شوینده‌ها، کرم‌های آرایشی، طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های مورد نیاز واحدها می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر در بخش طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان، راه‌اندازی هنرستان و آموزشگاه هوانوردی با همکاری فرودگاه کاشمر، نهالستان انگور اصلاح‌شده، تولید محصولات متنوع شیرینی و عقد قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی برای راه‌اندازی واحد اقامتی و گردشگری را انجام داده و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام نیز در بخش طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان راه‌اندازی آزمایشگاه استاندارد گیاهان و زیر کشت بردن زمین‌های کشاورزی واحد بر اساس کشت محصولات زراعی با به‌کار گیری توان متخصصان و استادان واحد دانشگاهی به دلیل افزایش میزان برداشت محصول در واحد سطح زیر کشت برده است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در بخش طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان اجرای طرح آراسموس (با نگاه ویژه به اینترنت اشیا) با همکاری اتحادیه اروپا و درآمدزایی ارزی برای این واحد دانشگاهی، عقد قرارداد ساخت قطعات توسط اعضای هیئت علمی واحد قوچان با شرکت دوچرخه‌سازی آساک قوچان و آغاز اقدامات برای راه‌اندازی خط تولید ساندویچ سرد را انجام داده است.

آنا: چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برای سال جدید چیست؟

مرادی: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در سال جدید امتداد مسیر دانشگاهی پویا و کارآفرین مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه است که امیدوارم با همکاری و همدلی استادان، کارکنان و دانشجویان بتوانیم بیشتر از سال گذشته اهداف، سیاست‌ها و ماموریت‌های دانشگاه را جامه عمل بپوشانیم.

تلاش این است سالی را که آغاز کردیم سال تحول باشد به فرمایش مقام معظم رهبری تحول در همه ابعاد خودش به معنی کامل کلمه به گونه‌ای که در انجام وظایف آموزشی پژوهشی، فرهنگی و مهم‌تر از همه حوزه توسعه و پشتیبانی بتوانیم گام‌هایی هرچند کوچک برای جبران زحمات همکاران برداریم.

گفتگو از جواد دوست‌زاده

انتهای پیام/

نمایش بیشتر